Kazatel Kalašnikov již brzy v kinech

Drsný a pravdivý příběh jednoho křesťana o jeho hledání, jak sloužit Bohu všemi možnými prostředky.

Kultura a recenze / Christianity Today / 24. listopadu 2011

Kazatel Kalašnikov (Machine Gun Preacher) je založen na skutečném a složitém příběhu agresivního odsouzeného drogového dealera, který našel Ježíše. Ale jeho obrácení ke Kristu není vrchol – je to jen začátek příběhu tohoto muže – a začátek drsného a upřímného prozkoumávání víry.

Sam Childers, bývalý trestanec a narkoman, po svém obrácení k Bohu založil v Pennsylvánii církev a cítil se také být povolán Bohem, aby se stal bojovníkem za svobodu ve východní Africe. Poté, co Childers na vlastní oči viděl tragédii dětí, které zažívaly občanskou válku v Súdánu, postavil sirotčinec. Děti nejen ukrýval před brutální Armádou Božího odporu (Pozn.: Lord´s Resistance Army je povstalecká skupina v Ugandě usilující o zřízení křesťanského teokratického státu. Je známá svými brutálními praktikami a unášením dětí, ze kterých se pak stávají tzv. „dětští vojáci“.), ale přešel i do útoku. S najatými súdánskými vojáky podnikl nebezpečné vojenské mise na záchranu unesených dětí. Ve své autobiografii, Another Man´s War, Childers shrnul svou misi takto: „Zachraň děti za každou cenu.“ Motto filmového zpracování zní: „Naděje je největší zbraní ze všech.“

Provokativní, explicitní a kontroverzní film

Film je v USA mládeži do 17 let přístupný pouze v doprovodu rodiče nebo jiného dospělého – to naznačuje jeho provokativnost, explicitu a kontroverznost. Jako výkonný producent působila hlavní hvězda toho filmu – Gerard Butler (300: Bitva u Thermopyl), režíroval Marc Foster (Quantum of Solace) a celý film je produktem společnosti Relativity Media. Je to příběh křesťana vyprávěný mainstreamovými filmaři. Nejenže příběh je vyprávěný pravdivě, bez příkras a snahy „něco prodat“, ale Kazatel Kalašnikov pomáhá také formovat, jak by křesťanské filmy natočené křesťany měly vypadat. Namísto toho, aby víra byla představena jako uhlazená a bezpečná, jistým  způsobem „atraktivnější“, Childersovo křesťanství je zobrazeno jako tajemná, dynamická a komplikovaná síla, což mnohem více odpovídá skutečnosti.

Je jasné, že filmaři nechtěli z Childerse udělat tzv. „černobílou“ postavu, ale chtěli ukázat tu komplikovanost a všehochuť, která se nachází v tomto fascinujícím muži – a víru, která ho pohání, vypjaté okamžiky – prostě všechno.

Kromě tohoto filmu je v současnosti v kinech ještě další film, který k víře také přistupuje trochu jinak. Stejně jako Kazatel Kalašnikov, film Higher Groundzobrazuje – jak píše server ThinkChristian – tu „bouřlivou kombinaci radosti a frustrace, která přichází s životem jako člen Kristova království“. Příběh Childerse neukazuje, jak bezpečným a bezproblémovým dělá víra váš život – pro něj je to spíše opačná zkušenost. Film nepoučuje. Je tu pouze úchvatný a drsný příběh.

Tento film začíná tím, že Childers (Gerard Butler) opouští věznici a zjišťuje, že jeho žena Lynn (Michelle Monaghan) přestala kouřit, pít a pracovat jako striptérka, protože „Bůh jí pomohl se změnit“. Childerse její nově nalezené křesťanství nenadchne. Ovšem když se dostane až na samé dno, ví, že se jeho život musí změnit. Začne docházet do Lynniny církve a nalézá nový život v Kristu. Také objeví ohromnou potřebu pomoci v Africe. Když jeho první pokus v sirotčinci potká násilný konec, Childers pochopí, že konat dobro vyžaduje agresivnější přístup. „Bůh ti dal cíl,“ říká Childers a přichází na to, že Bůh může použít všechno, co mu přinášíme – včetně slabosti pro násilí a ochotu udělat pro bezbranné to, co ostatní neudělají. Když si Childers od Armády Božího odporu bere zpět životy, které ukradli, Kazatel Kalašnikov se stává Rambem nebo moderním bojujícím Robinem Hoodem.

Lidumil nebo žoldák?

Prostá moc příběhu vyvolává mnoho závažných a hlubokých otázek, jak pro křesťany, tak i pro nevěřící. Childers od začátku své cesty víry káže nutnost sloužit Bohu. Své kongregaci v Pennsylvánii řekl: „Bohu sloužíte svými skutky. Nezajímají ho vaše dobré úmysly. Chce vaše záda, vaše ruce.“ Jak film pokračuje, tato úctyhodná mise se vymyká kontrole. Brzy je jasné, že služba Bohu se stala destruktivní modlou – dokonce zapříčinila spory s jeho vlastní rodinou. Childers slouží, ale je to k uctění Boha? V jednom okamžiku křičí: „Končím s Bohem! Zachránil tyhle děti? JÁ musím zachránit tyhle děti!“ Jak Childers propadá pohlcující vášni své mise, stává se také agresivnějším. Nestačí sloužit Bohu vašima rukama – musíte si ty ruce zašpinit. Jak říká jedna postava, pohlcuje ho temnota.

Film chce, aby diváci přemýšleli: Je Childers lidumil nebo žoldák? Záleží na tom, jak konáme dobro? Nebo záleží jen, že dobro je konáno? Jedna postava dokonce tvrdí, že zakladatel Armády Božího odporu, Joseph Kony, začal svou vládu teroru s hodně podobným duchovně-bojovným řečněním jako Childers.

Přeložila: Pavlína Špačková

Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:


 

Související zprávy a články


Diskuze k článku

Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.

Proč již není možné příspěvky do diskuzí pod články vkládat přímo?

Timotej.cz

 

Bankovní spojení

Nový účet bez poplatků: 2900316130/2010 Starý účet 267841001/5500 stále platí.

Rubriky

Anketa

Jste spokojeni s výsledky voleb?
Ano, bude líp!
13%
 
Ne, ale neuhneme!
57%
 
Komunistům odzvonilo!
14%
 
Klidná síla se Starosty!
14%
 
Pustili jsme je na ně!
3%
 
(Počet hlasů celkem: 37)