Vzorec v Markovi (Bílek Pavel | 16. 6. 2017 5:58)
Markovo evangelium má bez esejských rozšíření pravidelnou kostru, jejímiž žebry jsou dvojice rozmnožení chlebů a trojice předpovědí utrpení.
Marek 6,45-7,5 je shluk dublet (odkud jednotlivá místa čerpají je rozepsáno na http://quantum-mechanics.net/MkMtLk_Jn/Czech/#Mk6,45). Na dublety navazuje kritika farizeů, že upravují Zákon - Marek 7,6-13. Tento typ kritiky lze čekat od esejců.
Na kritiku farizeů navazuje Marek 7,14-23, kde Ježíš podobně jako Pavel prohlašuje všechny pokrmy za čisté. Pokud by skutečně už Ježíš šel proti ustanovením Zákona o pokrmech, muselo by to vyvolat velmi silnou odezvu, která by se do evangelií nějak otiskla. Ve všech čtyřech evangeliích je Ježíš odsuzován za porušování soboty, ne za porušování ustanovení o pokrmech.
Marek 7,17-18 vychází z Marka 4,10-13. Když vyjmeme celý dubletami zatížený úsek 6,45-7,23, dostává se verš 7,24 za rozmnožení chlebů, což koresponduje s veršem 8,10 za druhým rozmnožením chlebů.
Ježíš svolal zástup v 7,14 a 8,34. Přítomnost zástupu po 8,27-33 je překvapivá.
Verš 9,1 se na první pohled může jevit jako autentický nesplněný apokalyptický výrok Ježíšův. Na druhý pohled je velmi divné, že by Ježíš cílil svá apokalyptická očekávání až do doby, kdy už mnozí z jeho posluchačů budou po smrti.
Dvojice veršů 8,38-9,1 je asi reakcí na neslavné 8,11-13. Že 8,11-13 bylo pociťováno jako problém naznačuje to, že je obklopeno slavným rozmnožením chlebů 8,1-10 a rozuzlením rozmnožení chlebů 8,14-21. Pozdější autor vloženého úseku 8,34-9,1 se s 8,11-13 vypořádal jinak, inspirujíc se v 13,26-27.30.
Otázku z 8,37 rozvíjí 9,43-48. Úseky 8,34-38 a 9,42-49 jsou podobně tvrdé a polarizované, esejské. Verš 9,50 je o rozchodu křesťanství se židovstvím - viz Lv 2,13, Nu 18,19, 2Pa 13,5 a Fp 3,3.
Podobně jako v kritice farizeů 7,8-10 se o přikázání zajímá verš 10,19. Verše 10,29-30 velmi připomínají 8,35. Úvodní verš 10,17 se inspiroval v 5,2.6-7. Motiv nevejití do Božího království 10,23-26 nacházíme ve verši 10,15, který je součástí předchozí, zdánlivě velmi odlišné pasáže 10,13-16. Pasáž 10,13-16 je ovšem odvozena z 9,36-39 a závěrečný verš 10,31 z 9,35.
Když z Marka vyjmeme všechny výše identifikované úseky, zjistíme, že témata jsou řazena takto po dvojicích: Rozmnožení chlebů, 2 témata, druhé rozmnožení chlebů až rozuzlení, 2 témata, první předpověď utrpení, 2 témata, druhá předpověď utrpení, 2 témata, třetí předpověď utrpení, 2 témata, Jeruzalém.
Začátek rozuzlení rozmnožení chlebů 8,13-17 je napsán podle 4,35-40. Když vyjmeme rozmnožení chlebů, navazuje Ježíšův odchod na cizí území 7,24 na 6,14-29, což dává smysl.
Komentovat
!