Mezi těmito biskupy je i Richard Williamson, který dva měsíce před tím v rozhovoru pro švédskou televizi zpochybňoval holokaust. Zde hned vznikla přihlouplá rovnice, že papež rehabilitoval odpůrce holokaustu. Problém je v tom, že: a) Danou exkomunikaci nelze přehazovat mezi odůvodněními. Tak jako nemohu potrestat popírače holokaustu tím, že mu přisoudím otcovství a platbu alimentů u dítěte, které nezplodil, nemohu tento fakt brát jako faktor při posuzování automatické exkomunikace vyvolané něčím jiným. b) Onen pobuřující rozhovor pro danou televizi sice proběhl před sejmutím exkomunikace, ale zveřejněn byl až po jejím sejmutí. Nikdo přece nemůže po papeži chtít, aby věděl, co se skrývá v archivech NEODVYSÍLANÝCH filmů švédské televize.

Protesty židovských organizací lze přičíst nepochopení celé věci, zažehnutému (jako obvykle v křesťanských tématech absurdně mizernou) prací médií. Jejich nepřátelské kroky (spočívající v "přerušení dialogu a bojkotu dohodnutých schůzek) už ale lze pochopit stěží, člověk by čekal, že si je lépe promyslí. Tím spíše, že jejich protesty přišly sice před zveřejněním, ale až po provedení právního aktu snětí exkomunikace. Jejich nespravedlivé útoky k dialogu a přátelství rozhodně nepřispívají, člověk by s lítostí řekl, že nikdo nedělá pro antisemitismus a antijudaismus v řadách katolíků více, než samy židovské organizace.

Skutečnou drzost ovšem představuje výrok Angely Merkelové, která papeže (který již mezi tím dvakrát Williamsovy výroky odsoudil a popírání holokaustu odmítl) vyzvala, aby se k tomu jasně postavil. Svatý stolec, oprávněně rozhořčený, na to reagoval odpovědí, že postoj Svatého otce nemůže být jasnější.

Jestliže postoj tradičně antikatolických médií nepřekvapí, dost smutný je postoj mnoha liberálně orientovaných biskupů (včetně kardinála Vlka) a ultraliberální "katolických" teologů. Je smutné, když kardinál Vlk zneužívá slov jednoho pitomce k tomu, aby pomalu ze všech lefébvristů udělal popírače holokaustu a špatné lidi, kteréžto tvrzení nejenže je sprostou pomluvou, ale navíc podporuje celou tu antikatolickou hysterii a tažení proti papeži, které celá záležitost vyvolala.

Je úsměvné, když liberální teologové na pokraji exkomunikace (nebo přímo exkomunikovaní) tvrdí, že teď musí (měl by) papež "omilostnit" i je (mám na mysli na Christnetu zmiňované hnutí Wir sind Kirche a jeho petici, jakož i různá další prohlášení teologů, která se vynořila, například to Hanse Künga). Nemusí, hlavně proto, že lefébvristé jsou katolíci, kteří sice uvázli v minulosti a některé překonané zvyky povýšili na dogmata, nicméně jsou stále katolíky. U řady liberálních teologů, kteří by teď rádi využili příležitosti, je katolický už jenom ten křest, co dostali, když jim bylo pár dnů, a to je trochu málo.

Jistě, nejsem zcela nekritický. Souhlasím s tím, že po komunikační stránce to Svatý stolec tak úplně nezvládl. Na druhé straně je nepřehlédnutelné, že druhá strana pro to nezvládnutí taktéž udělala hodně a média pak absolutní maximum.

Články v rubrice Areopag vyjadřují osobní názory autora.

Autor je katolík, wikipedista a příležitostný publicista