Katoličtí věřící oslavili svátek Těla a Krve Páně. Pro jiné křesťany jde o problematický svátek
Domácí zpravodajství / kir / ČTK, red. / 19. června 2017 10:53Zlín - Ve Zlíně a na dalších místech republiky oslavili pod širým nebem katoličtí věřící svátek Těla a Krve Páně, dříve zvaný Boží Tělo. Akce se uskutečnila v parku Komenského v centru krajského města. Pro mnoho věřících jde o výjimečnou událost. Ve Zlíně byla tradice mše svaté na náměstí spojené s průvodem přerušena v roce 1949, v letech Pražského jara se konaly průvody před kostelem. Tradice byla obnovena před dvěma lety, kdy se bohoslužba uskutečnila na náměstí Míru. "Chceme v obnovení tradice, která zdůrazňuje přítomnost živého Ježíše mezi námi, pokračovat," uvedl zlínský farář Ivan Fišar.
Slavnost Těla a krve Páně (až do Druhého vatikánského koncilu nazývaná „Božího těla“) se v katolické církvi slaví ve čtvrtek po slavnosti Nejsvětější Trojice. Svátek zavedl v roce 1264 papež Urban IV. Roku 1314 byl potvrzen Klementem V. V celé církvi se zvyk putovat v procesí s Nejsvětější svátostí rozšířil od 15. století.
Za první Československé republiky byla tradice těchto procesí velmi živá a svátek Božího těla byl i státním svátkem. Vzhledem k povinné výuce náboženství na obecných i měšťanských školách byl i určitým vyvrcholením každého školního roku. Tradice průvodů na veřejnosti byla potlačena po roce 1948 v celém tehdejším Československu v období tzv. reálného socialismu, kdy bylo zakázáno vycházet mimo kostel. K obnově eucharistických procesí došlo až po roce 1989 nebo i později (v Praze například až v roce 2004).
Z ekumenického hlediska se jedná o problematický svátek, protože většina nekatolických církví, ale i pravoslavní hostie nebo kvašený chléb neuchovávají k adoraci, ale snaží se vše spotřebovat během konání bohoslužby nebo po jejím konci. V prvních staletích křesťanství se eucharistie uchovávala mimo bohoslužbu převážně jen pro potřeby nemocných. Důvodem pro neuchovávání hostií u mnoha církví, včetně pravoslavných, je i používání kvašeného chleba při slavení eucharistické bohoslužby. Ten dlouhodobě uchovávat nelze a tak pravoslavný svět v podobné formě, jako katolíci adorují hostii v monstranci nebo svatostánku, uctívá ikony.
Mnohé další církve, včetně těch protestantských, také věří v přítomnost Krista v eucharistii, ale toto učení nemají dogmatizováno a tak filosoficky popsáno jako římští katolíci.
Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:
Přispět nám můžete i v kryptoměnách:
Související zprávy a články
Aktuální zprávy
24.04.2024 18:27Ruská pravoslavná církev suspendovala kněze, jenž sloužil liturgii u hrobu Navalného
24.04.2024 17:57Od Dukovy akce se Zemanem se distancovala ČBK a nakonec i Graubner
23.04.2024 18:07Írán podle aktivistů využil útok na Izrael jako zástěrku k potlačení disentu
Diskuze k zprávě
Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.
Bankovní spojení
Podpořte nás přes transparentní účet bez poplatků: 2900316130/2010