Pouť z Holešova na Hostýn připomněla památku kontroverzního světce Sarkandera

Domácí zpravodajství / kir / ČTK, red. / 5. května 2018 17:37
Pouť z Holešova na Hostýn připomněla památku kontroverzního světce Sarkandera

Kruté mučení Jana Sarkandera
Autor: www.wikipedia.org / Wikipedia Commons

Holešov (Kroměřížsko) -

Pouť z Holešova na Svatý Hostýn dnes připomněla památku umučeného holešovského faráře Jana Sarkandera. Desítky věřících vyrazily na zhruba 15 kilometrů dlouhou trasu po ranní bohoslužbě v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Holešově. Hlavním záměrem poutě je snaha zviditelnit světce, který není veřejnosti příliš známý, řekl ČTK Zdeněk Krajcar z pořádajícího spolku Za zdravé a krásné Holešovsko. 

"Pouť je koncipována jako pouť smíření, protože Sarkander samozřejmě pro někoho může být kontroverzní osobností. My se ale snažíme upozornit na to, že mnohé dobové boje, šarvátky, nenávisti z doby řekněme toho 17. století, kdy se skutečně kvůli různým věroučným věcem bojovalo, už dneska pro nás skutečně vůbec nejsou žádné téma," uvedl Krajcar. Interpretace jeho působení je ale dodnes kontroverzní a to především v rámci ekumenického dialogu mezi českými katolíky a protestanty.

V čele průvodu dnes kráčeli duchovní s baldachýnem a ostatky svatého následovaní koňským povozem a zástupem poutníků, z nichž někteří vyrazili odění do hanáckých a valašských krojů. Věřící se cestou zastavovali u kapliček a dalších sakrálních objektů, u kterých se společně modlili. Na Hostýnu pouť uzavřelo svátostné požehnání.

K Sarkandrovi se váže legenda z roku 1620, kdy Moravu plenili polští katoličtí kozáci, lisovčíci. Podle ní z městských bran Holešova tehdy vyšlo procesí v čele s Janem Sarkandrem, který přemluvil Poláky a svou náboženskou autoritou útok zastavil. Převážně evangelické okolí města bylo přitom ale krutě vypleněno. Poté, co na Moravě došlo k převratu a s pomocí českého vojska získali moc moravští protestantští stavové sympatizující s českým stavovským povstáním, ocitl se Sarkander v nebezpečí. Byl zatčen a obviněn, že věděl o útoku polských kozáků. Byl vyslýchán a podle tehdejšího utrpného práva krutě umučen v Olomouci.

Sarkander byl uctíván okamžitě po umučení, na Moravě vznikaly jeho sochy a obrazy. Za blahoslaveného však byl prohlášen až v roce 1859, svatořečen byl papežem Janem Pavlem II. v roce 1995. Pro katolíky Sarkander představuje vzorného služebníka Páně, kterého si Bůh vyvolil jako nástroj zkoušek i milosti. Kanonizace Jana Sarkandera byla ve své době sporným tématem a nemalá část veřejnosti se stavěla proti ní. Proti se postavili též evangelíci, kteří svatořečení vnímali jako krok proti ekumenickému hnutí. Papež Jan Pavel II. ale při své návštěvě Moravy v roce 1995, vyslovil veřejně prosbu za odpuštění všech křivd, kterých se kdy katolíci dopustili na evangelících v dějinách českého národa.

Zaujala Vás tato zpráva? Sdílejte ji a šiřte dál:


 

Diskuze k zprávě

Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.

Immanuel
Timotej.cz

 

Bankovní spojení

Nový účet bez poplatků: 2900316130/2010 Starý účet 267841001/5500 stále platí.

Rubriky

Anketa

Je "noblesní katolictví" (typu J. Zvěřiny) v českém prostředí výjimkou?
Ano
53%
 
Není časté, ale není výjimkou
38%
 
Ne
2%
 
Nevím
7%
 
(Počet hlasů celkem: 107)