Učiněný výklad směřoval k tomu, aby za skutečný odpad od církve byla označena jen ta jednání, která obsahově naplňují podstatu skutku, tj. taková, kdy člověk se skutečně chce plně odloučit od církve. Pokud dotyčný oznámení činil jen proto, že se mu nechtělo platit církevní daň, jednalo se o porušení určitého předpisu, nikoliv však o plné odloučení od církve. Biskupové v Německu měli vždy tendenci i toto jednání označovat jako skutečný odpad od církve, tedy jednání, které je sankcionováno exkomunikací. Odpůrci tohoto výkladu argumentovali, že co do podstaty jednání se jedná pouze o odmítnutí povinnosti přispívat na potřeby církve, a na tato jednání se nevztahuje komunikace.
Problém kromě praktické stránky (sníží se výběr daně) je v tom, že odpad od církve je veřejně deklarován – „kdo mě však zapře před lidmi, toho i já zapřu před svým Otcem v nebi.“ (Mt 10,33). Není to tedy jen čistě věc prodlení s placením určitého příspěvku. Německým biskupům není co závidět. Mlčky přecházet veřejně deklarovaný odpad od církve dost dobře nemohou. Na druhé straně, rovnítko, neplatíš, nebudou svátosti, redukuje svátosti na určité protiplnění. Můžeme si oddechnout, že se nás to netýká. Na druhé straně je nutné i pro nás si připomenout, jak je nezbytné stále rozvíjet poselství II. vatikánského koncilu ohledně církve jako Božího lidu, a tudíž neustále si klást otázku, zda věřící toto společenství skutečně v církvi prožívají.
Autorka pracuje jako kancléřka Arcibiskupství pražského a též je advokátkou Metropolitního církevního soudu.