Film Amen je jen reklamní tah
Fakta jsou dávno známá, cílem bylo zaujmout
Na pravou míru / Lukáš Tomko / 25. února 2002Plákát na film Amen v ulicích Paříže
Foto: Reuters s laskavým svolením Tiscali
Opět se nám vynořil někdo, kdo chce (od)soudit či při nejmenším
očernit papeže Pia XII. Tím nemyslím autora článku,
který pouze, dle mého názoru vyváženě, informuje
o novém filmu a prvních reakcích na něj. Na mysli mám
režiséra Costu-Gavrase, sekulární média a bohužel
i v článku zmiňovaného "španělského jezuitu". A protože
mi na stole leží kniha Pius XII. a druhá světová
válka ve světle vatikánských archivů od Pierra Bleta
SJ, rozhodl jsem se reagovat na dvě skutečnosti.
To, že některá sekulární média, historici, politici,
umělci atd. budou útočit na Církev a papeže, lze bezpečně očekávat
a vzhledem k jejich zaměření i víceméně pochopit. V
případě Pia XII. a citlivosti a složitosti doby, ve které působil,
je to úplně samozřejmé. Více už zamrzí útoky
z vlastních řad, ale i ty je možné od "někoho" čekat.
Mé rozčilení a překvapení pramenilo z naivní
představy, že když si i já, student ekonomie, který k historii
nijak přehnaně kladný vztah nemá, dokážu koupit a přečíst
knihu k tématu, které mě zajímá, dokáže
to snad i režisér, který o něm chce natočit film. O historicích
ani nemluvím. Ale z omylu mě mohla vyvést už předmluva od biskupa
Dominika Duky OP či samotného Pierra Bleta.
Z ní si dovolím uvést pár citací. "...od
let 1964 - 1965 nastalo systematické očerňování jak
osoby, tak jednání Pia XII. Papež Pacelli byl ještě v předvečer
své smrti 9. října 1958 předmětem jednoznačné obdivné
úcty a vděčnosti. O několi let později se stal hrdinou ponuré
pověsti..." nebo "Abychom přešli od smyšlenek k realitě, od pověstí
k historii, na to je jediný lék: vrátit se k originálním
dokumentům, které jsou přímým vyjádřením
papežovy činnosti. To vedlo papeže Pavla VI., který byl jako zástupce
Státního sekretariátu jedním z mnoha blízkých
spolupracovníků Pia XII., aby v roce 1964 vydal svůj souhlas ke zveřejnění
dokumentů Svatého stolce vztahujících se k válce."
nebo "Tento materiál byl publikován v jedenácti dílech
dvanáctisvazkových Akt a dokumentů Svatého stolce
ve vztahu ke druhé světové válce, které nabízejí
historikům možnost poznat jaké bylo skutečné chování
a činnost papeže a Svatého stolce během války." a dále
"Ale zkušenost patnácti let, která uplynula od vydání
posledního svazku, ukazuje, že obsah, ne-li sama existence této
publikace, unikly mnohým z těch, kteří mluví a píší
o Svatém stolci za druhé světové války." proto
"..jsme se pokusili vložit hlavní ideu z obsahu každého svazku
do jedné knihy..".
Tak jsme dospěli k již zmiňované publikaci, z níž cituji. A
já se ptám, kde je zatajování faktů, o kterém
mluví Il manifesto, kde je mlčení Vatikánu k
vlastní historii, a proč si "fundovaní odborníci" neopatří
informace? Nechtěl bych podsouvat zlý úmysl...Kdo si přečte
alespoň knihu Pius XII. a druhá světová válka ve
světle vatikánských archivů od Pierra Bleta SJ, musí
mít přece v celé záležitosti jasno.
Tolik k prvnímu bodu.
Doprovodem k filmu je i kontorverzní plakát. A to už je moje
parketa ekonoma. Nemysleme si a nehledejme v symbolu červeného kříže
na černém pozadí v propojení se svastikou nějakou hloubku,
myšleku zpodobňující historii, vystižení reality či
něco podobného. Je to pouhý marketingový (reklamní)
tah. Reklama má zaujmout, jinak neplní svou funkci.
A protože se na nás valí ze všech stran, člověk ji už v podstatě
ignoruje. Co s tím? Šokovat a pobouřit, nějaké rozhořčené
vyjádření biskupů by se také hodilo. Reagovat na takové
nehorázné pomluvy a urážky samozřejmě musíme,
takže filmu se "náležitá" publicita dostane. K jasnému
odsouzení symbolu i filmu z kazatelen už asi bohužel nedojde, takže
proti záměrům tvůrců reklamy i filmu jsme bezmocní.
Leda snad, kdyby se všichni soudní lidé spojili a film bojkotovali.
To by byl ale propadák...
Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:
Související zprávy a články
Aktuální články
9. 10. 2024Kdo je biskup Robert Barron a jak jsem ho potkal
6. 10. 2024Kázání o Tróji
2. 10. 2024Digitální wellbeing jako podmínka spirituality v technizované době
Diskuze k článku
Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.
Proč již není možné příspěvky do diskuzí pod články vkládat přímo?