Sloup vznikl jako napodobenina o 12 let staršího mariánského sloupu v Mnichově, který měl oslavit vítězství tehdejších římskokatolických spojenců na Bílé Hoře roku 1620. Nade všechnu pochybnost byl pražský sloup postaven na oslavu vítězství protireformace, o čemž svědčí historie (měl zviditelnit vítězství nad Švédy), ale i neobvyklá symbolika čtyř spodních sousoší andělů potírajících ďábly a draky (symboly protestantského „tmářství“).
Obnova sloupu v dnešní době by byla necitlivá nejen k protestantsky orientované části veřejnosti, ale i k sekulárním Čechům, kteří naši národní minulost chápou jinak než dávní tvůrci či novodobí obnovovatelé sloupu. Protireformace byla v českých dějinách jednoznačně obdobím totality (během 150 let počty protestantů v českém království poklesly z 90 % na pouhých 10 %) a obnova sloupu s původním ideovým nábojem, který je v jeho pojetí jasně čitelný, by do jisté míry připomínala obnovu zrušených památníků z jiných totalitních období.
Proč má náš národ v dnešní době oslavovat ztrátu své samostatnosti? Jak každý rok slavit výročí naší republiky 28. října a přitom obnovovat památník, který oslavuje porážku většiny národa zahraniční intervencí? Připomínám, že i uvnitř římskokatolické církve jsou ti, kteří obnovu sloupu považují za zbytečnou a historicky i společensky nevhodnou. Jedním z nich již před lety byl pražský arcibiskup kardinál Vlk, který navrhoval jako gesto smíření nové umístění kdysi svrženého kalichu vedle sochy Panny Marie nad průčelí bývalého utrakvistického chrámu u Týna, taktéž na Staromětském náměstí. K tomu ovšem nikdy nedošlo.
Domnívám se, že není dobré se dát manipulovat staromilskou společností pro obnovu sloupu, která ignoruje historické pravdy a snaží se rozdmýchat zbytečná napětí uvnitř národa, který svou svobodu po dlouhé době komunistického útlaku nově získal v roce 1989. Naše mladá demokracie musí se symboly zacházet velmi opatrně. V diskusi kolem sloupu nejde ani tolik o dávný spor katolíků a protestantů, ale spíše o oslovení našeho sekularizovaného národa, který je velmi citlivý na jakoukoli indoktrinaci a oslavování totality.
Vzpomínám na ekumenickou bohoslužbu k připomenutí 550. výročí vzniku staré Jednoty bratrské. Přítomný kardinál Dominik Duka tehdy připomněl, že uvnitř papežství v době nástupu protireformace po Bílé Hoře byla diskuse o použití vhodných rekatolizačních metod. Vyjádřil lítost nad tím, že zvítězila strana, která schválila použití násilí a teroru. Těžko vymazat z historické paměti národa sloup, který je symbolem „konce samostatnosti české“, jak nazval své dílo francouzský historik a slavista Ernest Denis, který se významně zasadil o obnovu moderního československého státu v roce 1918. Denis napsal: „Česká historie nás učí, že není nezbytně nutné se navzájem vyvražďovat, tak jak se to dělo právě zde. Hlubším poznáním lze snadno dojít k prostému faktu, že tužby lidí jsou v podstatě shodné, jsou však vyjadřovány prostřednictvím odlišné symboliky a někdy za ni zaměňovány.“
Autor je kazatelem Církve bratrské v Praze 1 a emeritním předsedou Ekumenické rady církví v ČR.