Arcidiecézní muzeum v Olomouci představuje gotický fenomén tzv. Madon na lvu
Kultura / MiH / ČTK / 12. února 2014 14:26Pohled z nejvyšší věže katedrály sv. Václava na areál Arcidiecézního muzea v Olomouci
Autor: Wikipedia.org / Johansen / Creative Commons
Olomouc - Prostory Arcidiecézního muzea v Olomouci obsadily gotické Madony na lvu z celé Evropy. Výstava představuje pozoruhodný fenomén evropského vrcholně gotického sochařství zobrazující Pannu Marii sedící či stojící na lvu. Podle odborníků šlo o biblický motiv symbolizující vítězství Krista nad ďáblem. Expozici s mezinárodním přesahem zástupci Muzea umění připravovali několik let. V polovině března ji doplní sympozium odborníků, poté se výstava přesune do Rakouska.
"Jedná se o jeden z nejvýznamnějších mezinárodních projektů, na kterém jsme pracovali čtyři roky. Madony jsou svezeny z podstatné části Evropy. Jde o 15 soch, z nichž některé budou vystaveny jen u nás či v Rakousku. Podařilo se nám přitom získat i zápůjčku z pařížského muzea Louvre, který běžně své exponáty na výstavy nepůjčuje," řekl dnes novinářům ředitel muzea Michal Soukup.
Gotické sochy dovezli odborníci do Olomouce také z Polska, Německa a Rakouska. Soubor soch doprovází deskový obraz Madony z Veveří z poloviny 14. století, který na olomouckou výstavu zapůjčila Národní galerie v Praze. Podle autora výstavy Iva Hlobila z Ústavu dějin umění jde o první expozici tohoto druhu, která se soustřeďuje právě na spojení Madony a lva. Diváci přitom spatří díla z oblasti salcburské, slezsko-pruské a české. "Od počátku jsme si kladli za cíl vystavit pohromadě co nejvíce soch, abychom jak my sami, tak zejména diváci měli možnost srovnání, k němuž doposud nikdy nedošlo," podotkl autor.
Podle kurátorky výstavy Jany Hrbáčové se jedinečný motiv Madon na lvu poprvé objevil ve 12. století. "V duchu středověké symboliky odkazuje na trůn krále Šalomouna a představuje tak Krista jako vládce a soudce Posledního soudu, může být však také symbolem jeho vítězství nad ďáblem," uvedla kurátorka. Zobrazení těchto Madon však bylo podle ní známé především z dnešního Rakouska, Německa a Polska. Pro české dějiny umění bylo téměř neznámým pojmem až do objevu dosud neznámé sochy Klosterneuburské Madony na lvu.
Expozici doprovodí 19. března mezinárodní sympozium v Arcidiecézním muzeu, které se bude věnovat právě tomuto fenoménu v gotickém sochařství. Zamíří na něj odborníci z celé Evropy. Olomoucká expozice bude otevřena do 11. května, v červnu se přesune do Muzea hornictví a gotiky v rakouském Leogangu.
Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:
Přispět nám můžete i v kryptoměnách:
Související zprávy a články
Prostory kostela Panny Marie v Olomouci ozdobí plastiky Andělé naděje
9. 2. 2024 12:51 / AKTUALIZOVÁNONovým olomouckým arcibiskupem jmenoval papež biskupa Josefa Nuzíka
Aktuální zprávy
18.04.2024 17:56Ruští pravoslavní označili agresi proti Ukrajině za svatou válku. Prohlášení vyvolalo ostré reakce
18.04.2024 17:54Evangelická církev v Heidelbergu láká na bohoslužby pomocí písní Taylor Swiftové
18.04.2024 17:53Relikvie císaře Karla I. uloží v Opavě, sochař pro ostatky vytváří plastiku
Diskuze k zprávě
Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.
Bankovní spojení
Podpořte nás přes transparentní účet bez poplatků: 2900316130/2010