Skupina křesťanů vyzvala papeže k neprodloužení Dukova mandátu. Ozývají se i hlasy na jeho podporu

Domácí zpravodajství / kir / ČTK, red. / 14. února 2018 9:15
Skupina křesťanů vyzvala papeže k neprodloužení Dukova mandátu. Ozývají se i hlasy na jeho podporu

Kardinál Dominik Duka
Autor: archiv redakce / Vít Luštinec / Christnet

Praha - Před pražským Arcibiskupským palácem dnes dopoledne skupina křesťanů zveřejnila svůj dopis papeži Františkovi, ve kterém ho žádají, aby neprodlužoval mandát pražskému arcibiskupovi Dominiku Dukovi a jmenoval nového arcibiskupa.

Duka koncem dubna oslaví 75. narozeniny, a dosáhne tak věku, kdy musejí podat rezignaci všichni katoličtí biskupové. Papež rezignaci přijmout nemusí, stalo se tak v případě Dukova předchůdce Miloslava Vlka, jemuž papež Benedikt XVI. mandát v roce 2007 o dva roky prodloužil. To si ale někteří věřící nepřejí. V dopise kritizují Dukovo působení v čele tuzemské katolické církve. 

Křesťanští aktivisté si pro svůj happening vybrali popeleční středu, kdy začíná půst a kdy si křesťané připomínají, že jsou prach a v prach se obrátí. Akci pořádá skupina katolických laiků. Video z happeningu zveřejnil server Aktuálně.cz.

Během happeningu zazněly ze symbolického trůnu výroky, které jsou podle iniciátorů i signatářů dopisu papeži nepřípustné. Např.: “Jsem přesvědčen, že s SPD Tomia Okamury nás spojuje péče o bezpečí lidí v této zemi a podpora tradiční rodiny.” Během happeningu postupně odpadávali z kruhu – tj. z náruče církve - jednotlivé postavy ve škraboškách s nápisy jako Rozvedený, Transžena, Gay, Uprchlík, Samoživitelka, Romka a další - tedy skupiny věřících, které podle protestujících představitelé současné církevní hierarchie často vylučují. Postavy se do kruhu mohou vrátit až ve chvíli, kdy je trůn prázdný. Obraz prázdného trůnu odkazuje k církevní tradici, která takto znázorňuje Krista.

V závěru akce přečetli účastníci protestu dopis papeži Františkovi, který v tuto chvíli podepsalo 100 lidí a byl poštou odeslán do Vatikánu. „Máme také podporu některých kněží,“ uvedl za organizátory Jan Bierhanzl. Text dopisu i s možností připojit svůj podpis je na webu odduka2018.cz. „V první fázi jsme hledali podporu v českých farnostech a společenstvích. K podpisu zveme především sestry a bratry z římsko-katolické církve. Ale vzhledem k tomu, že arcibiskup je veřejně a momentálně také politicky činná osoba, nebráníme se ani podpoře dalších křesťanů i lidí jiných vyznání,” upřesňuje Jan Bierhanzl.

Ozývají se ale i hlasy proti tomuto kroku. Například europoslanec Tomáš Zdechovský nesouhlasí s formou zvoleného protestu. „Veřejně odsuzuji dopis ‚skupiny‘ katolíků papeži, který ho vyzývá k neprodlužování mandátu kardinála Dominika Duky. Nemluví mým jménem. Kardinál je mým kardinálem a člověk, kterého si osobně obrovsky vážím za jeho postoje v době komunismu a práci pro církev v době dnešní“, napsal Zdechovský na svém facebookovém profilu, kde odkázal i na dopis formulovaný naopak na podporu kardinála. V Praze a v Brně se dnes také za kardinála Dominika Duku konají modlitební setkání.

 

Celé znění dopisu

Milý bratře Františku,
my, sestry a bratři z České republiky, Ti píšeme tento dopis, protože máme velké obavy o směřování zdejší katolické církve. Představuješ pro nás otevřenou a solidární církev, proto se na Tebe obracíme jako na bratra v Kristu.

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka dne 26. dubna 2018 oslaví 75. narozeniny, a tudíž podle církevního práva rezignuje na svou funkci arcibiskupa pražského. Rádi bychom Tě požádali, abys jeho rezignaci přijal a mandát již neprodlužoval. Dovol, ať Ti předložíme své důvody. Pozorujeme, že za dobu Dominikova působení došlo k výraznému sblížení trůnu a oltáře. Vzpomeňme na národní pouť ve Staré Boleslavi v září 2011, kam biskup Dominik pozval tehdejšího prezidenta Václava Klause. Ten během slavnostní mše svaté pronesl svůj neoliberální proslov. V listopadu 2015 Dominik Duka sloužil mši za prezidenta Miloše Zemana v místě jeho letní rezidence, a to jen pár dní poté, co Zeman vystoupil na jednom pódiu s tehdejším lídrem českého xenofobního hnutí Martinem Konvičkou.

Příklon biskupa Dominika k nacionalismu a ke krajní pravici pak lze vidět nejen v jeho nekritické podpoře islamofobního prezidenta Miloše Zemana, ale také v jednoznačném odmítnutí solidarity s uprchlíky na Svatováclavské pouti v září 2017, anebo v blahopřejném dopise zaslaném předsedovi fašizující strany SPD Tomio Okamurovi. Tomu mimo jiné napsal, že je spojuje obava o bezpečnost naší země, což v současném protiimigrantském diskurzu znamená, že mají stejně odmítavý postoj k lidem na útěku. Mezi biskupovy nejbližší spolupracovníky patří Milan Badal, který po útoku na francouzský kostel v Saint-Étienne du Rouvray ztotožnil islám s islamismem.

Bratr Dominik se rád prezentuje jako člověk, který dokázal vyjednat tzv. církevní restituce. Jedná se o navrácení církevního majetku, který byl znárodněn socialistickým režimem. Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi č. 428/2012Sb. prošel parlamentem až napodruhé velmi těsnou většinou. K prosazení zákona došlo navzdory nesouhlasu většiny společnosti, jíž církev nebyla schopná restituce vysvětlit a obhájit. To ovlivnilo pokles důvěryhodnosti církve, kterou lidé vnímají jako hamižnou. Ještě v březnu 2012 církvím v Česku důvěřovalo (stejně jako v předešlých letech) 30 procent lidí. V září 2012 důvěra v církve klesla o deset procent.

Slovo restituce znamená navrácení něčeho do původního stavu. Je však žádoucí vracet se k podobě církve v období před druhým vatikánským koncilem? K církvi, která byla mocenskou institucí, silnou hierarchickou strukturou, významným vlastníkem půdy a miliardového bohatství? Neměli bychom spíše usilovat o restituci daleko radikálnější? O restituci, která by slovu církev navrátila původní význam společenství a bratrské a sesterské pospolitosti? Dominik Duka si to evidentně nemyslí, rád používá okázalé insignie moci, jezdí v honosném kočáře a předvádí se před objektivy fotoaparátů ve společnosti bohatých a mocných.

Jak jsme zmínili, Dominik Duka pěstuje intenzivní vztahy s představiteli státu, menší zájem už však projevuje směrem dovnitř církve. Svědčí o tom třeba diecézní kněží v čísle časopisu Salve s názvem Obavy v církvi. Jeden z kněží vypovídá například: „Naši biskupové a generální vikáři komunikují prakticky jen mezi sebou, eventuálně jen se svými generačními vrstevníky. Střední a nejmladší kněžská generace, jež je vlastním ‚nárazníkovým‘ pásmem v kontaktu se sekulárním světem, je degradována pouze na ceremoniální složku, jež se stává jediným měřítkem úspěšnosti.“ Kněží nejsou jedinou skupinou věřících, na kterou dopadá nezájem hierarchie. Dominik Duka se podílel na knize Jedenáct kardinálů o manželství a rodině zaujímající velmi striktní stanovisko ohledně pastorace rozvedených a znovusezdaných katolíků. Nedávno také upřel pastorační péči komunitě LGBTQ katolíků v pražské diecézi.

Biskup Dominik na naši kritiku a opakované výtky v duchu correctio fraterna buď nereagoval, anebo naši iniciativu označil za výbuch jednostranných vášní nebo protestantské či levicové výstřelky. Proto se nyní, milý bratře Františku, obracíme na Tebe s prosbou, abys při volbě nového pražského arcibiskupa vzal v úvahu naše obavy o další směřování církve. Doufáme, že kongregace pro biskupy vybere takového nástupce bratra Dominika, který by se nebál například opustit honosný arcibiskupský palác (který sídlí v těsné blízkosti Pražského hradu a tedy přímo svádí k sbližování trůnu a oltáře) a odstěhovat se mezi normální pracující lidi. A tak by naplnil Tvoji výzvu: „Buďte pastýři s vůní po ovcích.“

Netoužíme jen po personální výměně a uspíšení jmenování nového pražského arcibiskupa po Dukově rezignaci, ale po revoluci lásky a něžnosti, která by z církevní hierarchické struktury znovu vytvořila živoucí a láskyplné společenství bratří a sester, pospolitost, která je vždy ochotna pomoci těm nejslabším, zraněným, lidem na okraji i celému stvoření. Děkujeme Ti, že jsi živoucím důkazem toho, že evangelium lásky a milosrdenství rezonuje katolickou církví napříč všemi kontinenty i patry.

S láskou k matce církvi a pozdravem Chvála Tomu, který zahrnuje svojí něhou všechno, co existuje,
sestry a bratři katolíci
s podporou dalších křesťanů i lidí jiných vyznání

Zaujala Vás tato zpráva? Sdílejte ji a šiřte dál:


 

Diskuze k zprávě

Christnet.eu chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky v rozporu s pravidly diskusí: nadávky, osobní útoky na autora či ostatní komentátory, neucelenost logiky, příliš gramatických chyb, nedostatek konkrétních argumentů k tématu, obecné stížnosti na redakci, opakovaní stejných argumentů, falešné jméno nebo e-mailová adresu pro potvrzení komentáře, VÝKŘIK prostřednictvím velkých písmen, nepodložené argumenty a nepravdy, příliš dlouhé příspěvky, a obecně i příspěvky, které k diskuzi nepřidají nic nového.

Timotej.cz
Zdravá mládež

 

Bankovní spojení

Nový účet bez poplatků: 2900316130/2010 Starý účet 267841001/5500 stále platí.

Rubriky

Anketa

Máte osobní zkušenost se sexuálním zneužíváním?
Ano
50%
 
Ne
50%
 
Jen s nepříjemným obtěžováním
0%
 
(Počet hlasů celkem: 2)