Píšeme nezávisle a otevřeně, jen díky vám.Podpořit Christnet
Christnet

Zemřel kněz, teolog a kritik církve Hans Küng

Ze světa / pšjk / Vlastní zpráva / 6. dubna 2021 18:28

Hans Küng je původem švýcarský teolog, autor mnoha knih, katolický kněz
Autor: Flickr.com / UNED / Creative commons

Tübingen - Hans Küng zemřel pokojnou smrtí ve věku 93 let v úterý 6. dubna v německém univerzitním městě Tübingen, jak uvádí stránky nadace Světový étos. V  letech 1960 – 1996 se výrazně podílel na podobě katolické církve. Byl jedním z  významných teologů, kteří ovlivnili II. vatikánský koncil, jeho knihy se staly bestsellery. Tento rodilý Švýcar se výrazně angažoval také v oblasti mezináboženského dialogu, především prostřednictvím projektu a nadace Světový étos.

Küng vystudoval filosofii a teologii na Papežské univerzitě v Římě. V roce 1954 byl vysvěcen na kněze a mezi lety 1957 – 1959  působil jako kněz v Hofkirche v Lucernu. Mezi lety 1960 – 1996 pak zastával post řádného profesora na Eberhard Karls Universität Tübingen.  Z jeho popudu přišel v roce 1966 na tuto univerzitu působit i Joseph Ratzinger, s nímž se později názorově rozešel. Později byl výrazným kritikem jeho papežského pontifikátu, nástup papeže Františka naopak přivítal. Německý prezident Frank-Walter Steinmeier ho označil za brilantního myslitele.

V roce 1980 mu německá biskupská konference na základě výnosu Kongregace pro nauku víry schváleného papežem Janem Pavlem II. odebrala kanonickou misi, mimo jiné kvůli zpochybňování papežské neomylnosti. (misio canonica - povolení vyučovat katolickou teologii). Poté začal vyučovat ekumenickou teologii. Küng tvrdil, že jeho posláním nebylo být kritikem papeže a papežství a že je přívržencem reformy, nikoliv revolucionář, a nesnáší, aby byl označován za církevního buřiče, uvedl v rozhovoru v roce 2009 dle českého překladu publikovaném v časopise Getsemany.

Küng napsal obsáhlou trilogii o křesťanství, judaismu a islámu i mnoho dalších publikací. Zkrácenou verzí knihy o křesťanství jsou Malé dějiny katolické církve. Řada jeho knih byla přeložena i do češtiny

Zaujal Vás tento článek? Sdílejte ho a šiřte dál:

Přispět nám můžete i v kryptoměnách:

Bitcoin