Úzkosti umírajícího, radost uzdraveného.
Úterní chvály 2. týdne
+ 1. Liturgie hodin nám mezi různými hymny, jež jsou připojeny k žalmům, uvádí také hymnus díků s nadpisem: “Hymnus Chizkijáše, judského krále, když onemocněl a pak se uzdravil”. Je vložen do části knihy proroka Izaiáše. Ta má historicko-narativní ráz (sr Iz 36-39); její údaje sledují s několika variacemi to, co se vypráví v 2. knize královské (sr. kk. 18-20).
Foto: Corbis
My jsme nyní ve stopách liturgie chval vyslechli a přeměnili
v modlitbu dvě velké strofy onoho hymnu, jež líčí dvě
hnutí typická pro modlitby díků: z jedné strany
se vyvolává přízrak utrpení, od něhož Pán
osvobodil svého věrného a na drubé straně se vyzpívá
s radostí vděčnost za život a znovunabyté zdraví.
Král Chizkijáš, spravedlivý vladař a přítel proroka
Izaiáše, byl postižen těžkou nemocí, o níž prorok říká,
že byla smrtelná (sr. 3,1) “Chizkijáš se otočil tváří
ke zdi a takto se modlil k Hospodinu: Ach, Hospodine, rozpomeň se prosím,
že jsem chodil před tebou opravdově a se srdcem nerozděleným a že
jsem činil, co je dobré v tvých očích. A Chizkijáš
se dal do velikého pláče. Tu se stalo Hospodinovo slovo k Izaiášovi:
Jdi a vyříď Chizkijášovi: Toto praví Hospodin, Bůh Davida
tvého otce: Vyslyšel jsem tvou modlitbu, viděl jsem tvé slzy.
Hle, přidám k tvým dnům patnáct let!”
+ 2. A v této chvíli vytryskne z králova
srdce hymnus vděčnosti. Jak se říkalo, nejprve se obrací k
minulosti. Podle starobylého pojetí Izraele, smrt uváděla
do podsvětí, nazývaného hebrejsky “šeol”, kde se světlo
vytrácelo, existence slábla a stávala se přízrakem,
čas se zastavil, naděje dohořívala a především nebyla možnost
vzývat Boha a setkat se s Ním v bohoslužbě.
Kvůli tomu se Chizkijášovi hrnou na rty především slova
plná hořkosti, když jeho život sklouzává k hranici smrti:
“Nikdy už nespatřím Hospodina v zemi živých” (v.11). Také
žalmista se tak modlil během, nemoci: “ Mezi mrtvými tě nebude nic
připomínat; což ti někdo v podsvětí vzdá chválu?”
( Ž 6,6) Avšak když je Chizkijáš vysvobozen z nebezpečí smrti,
může silně a s radostí zdůraznit: “Živý, jenom živý,
ti vzdá chválu, jako já dnes” (Iz 38,19).
+ 3. Právě pro tento námět nabývá
Chizkijášův hymnus nový odstín, je-li čten ve světle
Paschy (velikonoc). Už ve Starém zákoně se v žalmech otevíraly
velké trhliny světla, když modlící se člověk vyjadřoval
svou jistotu: ...”neponecháš mě v moci podsvětí, nedopustíš,
aby se tvůj věrný ocitl v jámě”. Dáváš mi poznat
stezku života, vrcholem radosti je být s tebou, v tvé pravici
je neskonalé blaho” (Ž 15,10-11; sr Ž 48 a 73). Autor knihy
Moudrosti pak nebude váhat nad tvrzením, že naděje spravedlivých
je “plna nesmrtelnosti” (Mdr 3,4), protože je přesvědčen, že zkušenost společenství
s Bohem prožívaná během pozemského života nebude porušena.
Zůstaneme stále mimo smrt, posilováni a chráněni věčným
a nekonečným Bohem, protože “duše spravedlivých jsou v Boží
ruce a trýzeň smrti se jich nedotkne“ (Mdr 3,1).
Semeno věčnosti je především smrtí a vzkříšením
Božího Syna Ježíše Krista vloženo do naší smrtelné
pomíjivosti a je mu dáno v ní rašit; proto můžeme opakovat
slova apoštola, jež mají základ ve Starém zákoně:
„Vítězně je smrt navždy zničena! Smrti, kdepak je tvoje vítězství?
Smrti, kdepak je tvůj bodec?“ (1 Kor 15, 54-55; sr. Iz 25,8; Oz 13,14).
+ 4. Hymnus krále Chizkijáše
nás ale také vyzývá uvažovat o naší křehkosti
jako tvorů. Jsou to velmi podmanivé obrazy. Lidský život je
líčen jako nomádský symbol stanu: jsme vždy jen poutníci
a hosté na zemi. Sahá se také po obrazu plachty, která
se tká, a ta může být nedokončena, když se přestřihne nit a
přeruší se práce (sr. Iz 38, 12). I žalmista zanamenává
týž pocit: „Hle, jen na píď odměřils mi dnů a jako nic je před
tebou můj věk. Člověk je jen pouhý vánek, , i kdyby stál
pevně“ (Ž 38, 6-7). Je třeba znovu si uvědomit náš limit (naše hranice),
vědět, že „počet našich let je sedmdesát, jsme-li při síle,
pak osmdesát – jak prohlašuje žalmista – ale mohou se pyšnit leda
trápením a ničemnostmi; kvapem uplynou a v letu odcházíme“(
Ž 89, 10).
+ 5. Je tedy správné obracet
se se svým nářkem k Bohu ve dnech nemoci a utrpení,
jak nás tomu učí Chizkijáš, který užívá
poetické obrazy, když ličí svůj pláč jako sípání
rorejsů a kvílení holubice (sr Iz 38,14). I když neváhá
přiznat, že cítí Boha jako protivníka, téměř
jako lva, který drtí kosti (sr. v 13), nepřestává
jej vzývat: „Pane, jsem v tísni, zasaď se o mne! (v. 14).
Hospodin nezůstává lhostejný k slzám trpícího
a odpovídá, utěšuje a zachraňuje, i když ne cestami, jež by
se shodovaly s naším očekáváním. A právě
to vyznává Chizkijáš nakonec a vybízí
všechny k naději, aby se modlili, aby měli důvěru v jistotu, že Bůh neopouští
své tvory: „Hospodin mi ráčil pomoci, proto budeme hrát
na strunné nástroje po všechny dny svého života v Hospodinově
domě“ (v. 20).
6. Latinská středověká tradice uchovává duchovní
komentář tohoto hymnu krále Chizkijáše od Bernarda z
Clairvaux, jednoho z předních mystiků západního mnišství.
Jde o třetí kázání, kde Bernard aplikuje drama,
jež prožíval judský král, na život každého a
prohlubuje jeho obsah; píše mezi jiným: „Budu chválit
Hospodina v každé době, to je od rána do večera, jak jsem se
to naučil dělat a ne jako ti, kteří chválí, jen když
jim prokazuješ dobro, ani jako ti, kteří si po určitou dobu věří,
ale v hodině pokušení ochabují. Avšak jako svatí řeknu:
Když jsme přijali z Boží ruky dobro, proč bychom neměli přijmout také
zlo?... Tak obě tyto chvíle dne budou časem služby Bohu, protože večeru
zbude pláč a ránu – hle !– radost. Večer se ponořím
do bolesti, abych se mohl ráno kochat radostí (Scriptorium
Claravallense, Sermo III, č.6, Milano 2000, str. 59-60).
Svatý Bernard tedy četl prosbu krále jako obraz zpívané
modlitby křesťana, která musí znít s toutéž vytrvalostí
a vnitřním klidem v temnotách noci a zkoušky jako ve světle
dne a radosti.
Přeložil P. Josef Koláček z Vatikánského rozhlasu