Není za tou nedůvěrou k církvi také zklamaná touha po vzoru, na který církev prostě nemá? Na církev se kladou mnohem větší nároky než na politické strany.
Šebek: Tohle není problém jen církve. Zkrátka institucionální religiozita je na ústupu, ale ztrácí se vztah k institucím vůbec. Politické strany jsou co do počtu členů na ústupu, odbory, spolky…
Ovšem v situaci obecné krize, jako je například válka na Ukrajině, najednou vzroste význam institucí až k nevíře. Jak je nám najednou dobré NATO! Roste důvěra v EU.
Šebek: Je to tak. Když všechno funguje v pohodě, máš pocit, že instituci nepotřebuješ. V okamžiku pandemie a války se ukázalo, že se bez institucí neobejdeme.
Je otázka, jestli se takhle může ukázat i význam církve…
Balík: Možná, až nastane duchovní krize, kdy bude církev opravdu potřeba.
Šebek: Mnozí zatím nepotřebují instituci, ale potřebují vertikálu, která by člověka podržela.
Balík: Právě mezi intelektuálními společenskými vrstvami je nadproporční zastoupení filokřesťanů, ale také praktikujících křesťanů, a zvláště katolíků. Tak je to i na mnoha vysokých školách. Tohle je možná největší proměna církve za posledních dvě stě let, kdy se z lidové církve stává katolická církev církví elit.
Je ještě pár venkovských farností, které si udržují podobu katolického ghetta, jako jsou Sebranice u Poličky, Koclířov, Lidečko, Polná nebo Dolní Bojanovice, kde se udržuje dožívající lidová zbožnost. Tradice, kroje, koláčky, poutě, procesí, průvody do polí, žehnání úrody, žehnáni soch, hasičského praporu, ale i v této pastoraci potřebujeme mladé kněze, kteří mají venkovskou mentalitu a jsou blízko lidem – „lidumilné“ kněze.
Balík: Pokud jsou mladí kněží takto orientovaní, často se z nich stávají tridenťáci – a to je ještě úplně jiný svět. Tridenťák ti nepůjde do hospody porozprávět s prostým lidem. Kněží-tradicionalisté spíš otočí oltáře, začnou sloužit latinsky a vytvářejí jinou elitu. Běžní lidé jim utečou z kostela.
V brněnské katedrále předevčírem proběhla předávka biskupské berly mezi Vojtěchem Cikrlem a Pavlem Konzbulem. Přišla mi třeba vůči „běžným lidem“ zvenčí zbytečná latina, proč bylo Gloria a Credo celé v latině? Přitom na biskupský stolec nastupoval biskup, který na závěr svého kázání citoval Járu Cimrmana: „Jsem bezvýhradný ateista. Až se bojím, že mě Pán Bůh potrestá!“ Nemohli by biskupové trochu slevit z pompéznosti těchto oficiálních aktů a přijít k oltáři bez těch mikulášských miter?
Šebek: V tajné církvi nikdy nebyly při liturgii mitry!
Balík: Jde o to, jestli takovou liturgii lze slavit tak, aby byla hezká a nepompézní. Z univerzitních rituálů mám podobnou zkušenost. Je tam pedel, nosíme na sobě taláry, je v tom horko – a někdy je to opravdu trapné a účelové, vždycky se to tak dělalo, tak to tak děláme a studenti to vnímají. Když ale máš cit pro rituál, lze ho upravit tak, že to nepůsobí necitlivě a je to hezké. Musíš to taky dobře vysvětlit. Kdo dnes rozumí tomu, proč má biskup někdy na hlavě mitru a jindy ji nemá? Varianta také je, že se to udělá bez toho – a bude to ještě horší.
Šebek: Arcibiskup Jan Graubner bude také slavit intronizaci a pak bude mít bohoslužbu u mariánského sloupu, což jsem nepovažoval za úplně šťastnou věc, ne kvůli pomníku, a už vůbec ne kvůli mariánské úctě, ale spíše kvůli tomu, že se mohl najít způsob, jak se prezentovat i vůči sekulární veřejnosti. Přitom papež František při předávání pallia ve Vatikánu novým českým biskupům vzkázal: „Pečujte hlavně o lidi mimo církev.“